スポンサーリンク


『大学生のための英単語・文法ノート』(明石書店)を利用していただいて有り難うございます。このページでは、その練習問題の解答を示しています。


p.162 練習問題1 次の文を主部と述部に分けなさい。

(1) The sun  rises in the east.
  主部    述部

(2) Susie  ate two apples at lunch.
  主部    述部

(3) Taro and Hanako  are working very diligently.
   主部           述部


p.162  練習問題2  次の文の下線は、節か句か述べなさい。

(1) As I was tired, I decided to go back home.  節

(2) She doesn’t know where to find her watch.  句

(3) Tom arrived after Hanako returned. 節

(4) I am not sure whether or not she will accept that offer.  節
 
(5) He always takes a walk early in the morning.  句


p.163 練習問題3:次の文は単文か重文か複文か答えなさい。

(1) I went to Tokyo, but he went to Osaka.  重文

(2) Everybody thinks that he was once a doctor. 複文

(3) She gave a lot of money to her daughter. 単文

(4) My son and daughter are very intelligent. 単文

(5) When he came to the room, she was still sleeping in the bed.  複文


p.166  練習問題 次の文の各要素に下線部を引いてその要素名を述べてください。そして第何文型か答えてください。

(1) She  bought  her daughter  a new bicycle.
       S         V                 IO                   DO        
(2) No news  is  good news.
            S          V         C
(3) She  cannot accept  his sudden death.
        S                V                        O
(4) We  elected  Mr. Sato chairperson  after this tragedy.
       S         V               O             C                       M             
(5) The door  opened  suddenly.
           S              V              M



p.169 練習問題1   次の日本語を英語に直しなさい(SV型を使って)。

(1) A dog was barking in the distance.

(2) Mrs. Smith smiled at the sight of the scene.

(3) We would sing a song together in the classroom. 


p.170 練習問題2 あなた自身について、下の質問に答えなさい。次に、答えた英文でA(=義務的な副詞句)に該当する箇所に下線を引いて、その部分は答えとして必ず必要であることを確認しなさい。

(1) I lived in Kanazawa.

(2) I was in the kitchen.

(3) I was born in the USA.


p.173 練習問題 次の文に、下線を引いて各要素を記し、文の意味を述べなさい。

(1) My father  got  well soon.   父の具合がすぐによくなった。

         S               V      C

(2) My grandson  got  a new camera. 祖父が新しいカメラを入手した。

            S                  V            O

(3) My son  grew  tall  in one year.   息子が一年で背が伸びた。

          S            V       C

(4) My daughter  grew  flowers  in the garden.  娘は庭で花を育てた。

               S                V           O


p.181 練習問題 次の文で直接目的語(DO)と間接目的語(IO)に下線を引いて示しなさい。また、日本語の意味を答えなさい。

(1) The sun gives us  light and heat.    太陽は私達に光と熱を与える。
                                IO         DO
(2) He should have spared me  a few minutes.  彼は私に数分間を与えてくれるべきだった。
                                                 IO           DO
(3) He taught himself  French and Spanish. 彼は独学でフランス語とスペイン語を学んだ。
                            IO                   DO
(4) I will cook you  something for lunch.  あなたに昼飯に何かを作ってあげよう。
                           IO                DO
(5) It will save him  a lot of troubles.   そのことで彼は面倒から解放される。
                           IO               DO


p.182 次の文を英語に直しなさい。(SVOC型で)

(1)He called a Mary a liar.

(2)She made her daughter go to the city hall instead of her.

(3)I heard the dog bark (barking) last night.

(4)I saw a monkey fall (falling) from the tree.


p.183 次の文の各要素に下線を引いて要素名を述べなさい。また日本語の意味を述べなさい。

(1) What  made  him  so angry?   何でかれはそんなに怒っているの。
  S            V            O           C
(2) You  must keep  it  a secret.  あなたはそれを秘密にしておくべきです。
       S               V               O         C  
(3) Don’t leave  the door  open.   ドアを開けたままにしないでください。
              V                     O              C
(4) I  shook  him  awake.  私は彼をゆすって起こした。
     S        V            O           C


p.185 練習問題3
 次の文に下線を引いて要素を述べて、日本語の意味を述べなさい。
(1) The soup  tastes  sweet.   (そのスープは甘い味がする)
   S            V           C

(2) He  wants  someone  to travel with him. (彼は旅に一緒に行ってくれる人が欲しい)
      S        V            O                   C

(3) Let’s  find something to sit on. (座るところを見つけましょう)
       V+O                    C                          (文頭にはWe (S)という語が省略されている)

(4) He  couldn’t  walk, so I  found  him  drinking-water.  (彼は歩けなかった、ので彼の為に飲み水を見つけた)
 S             V                       S     V         IO             DO

(5) There  was  little water, but  I  found  him  drinking  water. (水がほとんどなかったが、彼が水を飲んでいるのを見つけた)
                    V              S                   S    V         O                 C

 


p.186 練習問題
次の文を大きな枠組みの中で要素に分けなさい。下線を引き、各要素を記しなさい。また日本語に訳しなさい。
(1) I  have not often felt  I was facing negative discrimination for being a foreigner.

     S                  V                                              C
私は自分が外国人ということで頻繁に差別を受けとは感じていない。

(2) Some scientists in China found a better way to measure the distance between the earth and the moon.

     S                               V                                       O
中国の科学者たちは地球と月の距離を測るのによりうまい方法を見つけた。

(3) About eighty percent of all information in the world’s computers   is given in English.
                                                             O                                                                  V
(受動態は能動態に直して考える。この場合の主語は省略されているThey = by them である)

(4) It   is   important for our mental health to sometimes take a “break” from our primary social role,
      S    V         C                                                                     S
be it teacher, student or whatever.
(先生であれ、生徒であれ、誰であれ、自分たちの社会的な役割から逃れることが精神的な健康のために重要なことである)

(5) We discovered that hitchhiking was very rare in Japan and that ordinary Japanese people were
  S         V                                                       O

often very kind to foreigners.
私たちはヒッチハイキングは日本では稀であり、また普通の日本人は外国人にしばしば非常に親切であることに気づいた。


p.195 練習問題1 次の文を句動詞に注意しながら訳しなさい。

(1) He has not turned up.  (彼はまだ現れていない)
(2) His car must have broken down on the way.  (彼の車は途中で故障したに違いない)
(3) The rainy season has set in.  (梅雨が始まった)
(4) A fire broke out in my neighborhood last night.  (昨晩、近所が火事があった)
(5) He turned off the television and switched on the light.  (彼はテレビを消して、明かりをつけた)


p.196 練習問題21 次の空所に適当な語を入れなさい。

(1) She is looking forward (       ) a letter from her husband.       –  to
(2) The police promised that they would look (       ) the matter.     – into
(3) Every boy in the school looks up (      ) the headmaster.       – to
(4) The new boy is getting (       ) quite well with the rest of the class.    – along
(5) Leave it to me. I’ll see (      ) it.                              – to 
(6) She is always finding fault (       ) her neighbors.      – with  
(7) It’s so cold here in winter that we can’t do (       ) an overcoat.    -without


p.197   練習問題3    次の空所に適当な語を入れなさい。右側のかっこ内の語はラテン系の語彙です。

(1) That accounts (        ) his absence. (=explain)     – for
(2) I called (       ) my uncle last night. (=visited)     – on
(3) This enterprise will call (       ) a lot of money. (=require)   -for
(4) He finally got (      ) his illness. (=recovered from)    -over
(5) Don’t be afraid; I’ll stand (        ) you. (=support)   – for     参考 stand by は「見て見ぬふりをする」、「待機する」の意味
(6) Does she take (       ) her mother? (=resemble)  -after
(7) I was completely taken (        ) by her story. (=deceived)   -in
(8) I won’t let you make fun (      ) me. (=ridicule)    -of
(9) I want to make (        ) for lost time. (=compensate for)   -up
(10) The United States of America is made (      ) of fifty states. (composed of)    -up


199ページから以降の練習問題の解答は次のサイトをご覧ください。

『大学生のための英単語・文法ノート』解答(p.199-294)

スポンサーリンク