『大学生のための英単語・文法ノート』練習問題の解答(p.199~p.293)


p.200 練習問題1 次の文を不定詞の部分に注意して日本語に訳しなさい。

(1) I asked to be given leave for a week.   私は一週間の休暇を申請した。
(2) We aim to please our customers. 私達は顧客を満足させることが目的だ。
(3) John promised to be at the station at 10 o’clock. ジョンは10時に駅にいることを約束した。
(4) We agreed to go skiing. 私達はスキーに行くことで一致した。
(5) We guarantee to deliver within a week. 私達は一週間以内に配送することを保証した。


p.201 練習問題2 次の動名詞の部分に気をつけて日本語に訳しなさい。

(1) She enjoyed singing to herself. 彼女は一人で歌を歌って楽しんでいた。
(2) He practices flying a glider every weekend.  彼は毎週グライダーで飛ぶ練習をしている。
(3) The thief admitted entering the house. その泥棒はその家に侵入したことを認めた。
(4) He denied having ever touched the safe. 彼は金庫に触ってないと否定した。
(5) I missed seeing the film on TV.   私はその映画をテレビで見逃した。
(6) I finished reading the book last night.  昨晩、その本を読み終えた。
(7) You must avoid getting involved in such matters.  あなたはそんなことに関わるのは避けた方がよい。


p.203 練習問題3  次の4つの文の意味の違いが分かるように日本語に訳しなさい。
(1) I remember posting it. それを投函したことを覚えている。
Remember to post it.   投函することを忘れないようにしなさい。

(2) My hobby is reading comics.  私の趣味は漫画を読むことです。
My dream is to live in Italy. 私の夢はイタリアに住むことです。

(3) I regret to tell you that the situation is very serious. 残念ながら、状況は深刻だと申し上げます。
I regret telling you that story.   あなたにそのはなしをしたことを後悔します。

(4) Nice to meet you.  よろしく (これから話をする→未来)
Nice talking to you.  お話しできてよかったです。(話しをしてよかった→過去)


p.219 練習問題1 下の各組ですが、不自然な文を指摘して、その理由を述べなさい。
(1) He will sell his house. 
(2) He’s going to sell his house.
家を売る場合は沢山の手続きをする。すでに売るという手続きが進行中であると考えて、(1)よりも(2)が自然である。

(3) He will sell his house if you ask him.
(4) He’s going to sell his house if you ask him.
(4)が不自然である。売ってくれとお願いしたら、売るという意思表示を示したのだからwillが必要である。


p.220  練習問題2 どちらか適切なものを選びなさい。

(1) (Shall, Will) you please mail this letter for me?
(2) Let’s go and get some fresh air, (shall, will) we?
(3) I’ll let you know as soon as he (arrives, will arrive).
(4) (Shall, Will) I help you to some fruit?
(5) I’m not sure whether he (comes, will come) or not, but if he (does, will), I’ll be very happy.


p.222 練習問題1 次の文を英語に直しましょう。

(1) あの時にお金があれば、車を買っただろう。 I would have bought a car if I had had money at that time.
(2) 今お金があれば、車を買うだろう。   I would buy a car if I had money now.
(3) あのときに、次郎が助けてくれれば、私は成功していただろう。If  Jiro had helped me at that time, I would have succeeded.
(4) 今、次郎が助けてくれれば、私はうまくいくだろう。 If Jiro helped me now, I would succeed.


p.227   練習問題1   次の(  )の中にsayまたはtellを入れて意味を述べなさい。
(1) You have to (say ) hello to your friends.
(2) I will (tell ) a story.
(3) You shouldn’t (tell ) a lie.
(4) You have to ( say) “yes” or “no” clearly.
(5) Can you ( say) “Good morning” in Japanese?
(6) I will ( say) a prayer today.
(7) ( Tell ) me the truth.


p.228   練習問題2
次の文の意味を述べなさい。
(1) Ken has been speaking almost in a whisper. ケンはほとんどささやいて話していた。
(2) Uncle George went on talking, in a low voice.  ジョージ叔父さんは低い声で話し続けていた。
(3) It is my turn to speak. 私が話す番だ。
(4) Several parents spoke to me expressing their grave concern.  何人かの親たちが深い関心を示して私に話してくれた。
(5) They were finishing lunch and talking loudly. 彼らは昼飯を終えて大声で話していた。


p.229 練習問題
次の英文の空所にcomeかgoのどちらかを活用させて入れなさい。
(1) That dream of yours will (come ) true some day.
(2) My uncle (went ) blind in his old age.
(3) We cannot eat this meat. It has ( gone) bad.
(4) Nothing has (gone ) wrong with this mobile phone.
(5) The thing (went ) from bad to worst last year.


p.237  練習問題1
冠詞を入れなさい、ただし不要なばあいは×を入れなさい。
(1) (The ) meat that we bought yesterday was not good.
(2) I cannot go out because I have (a ) headache.
(3) I’m afraid you have (the ) wrong number.
(4) Mr. Kato was appointed (× ) president of our university.
(5) I want ( a) car, but I can’t afford to buy one.
(6) (× ) light and (× ) water are necessary to plants.


p.237 練習問題2
空所に適切な冠詞を入れよ
(1) Because I had (a ) heavy lunch, I cannot eat anything.
(2) What do you want to eat for (× ) lunch?
(3) (The ) president of the U.S.A. lives in ( the) White House.
(4) George Bush was elected (× ) president of the U.S.A.
(5) (The ) Civil War broke out in 1861.


p.241 練習問題:次の文を英語に直しなさい。
「ライオンは危険な動物です」 A lion is a dangerous animal. / Lions are dangerous animals. / the lion is a dangerous animal.


p.244 練習問題2
次の文で、なぜ不定冠詞や定冠詞が付くか説明をしなさい。
(1) I have a judo uniform. This is the uniform.   ○judo uniform が最初に話題に上ったときはa  だが、つぎに話題に上るときは既に話題になっていたので the が付く。
(2) He can play the guitar well. 楽器にはthe が付く。楽器という大きな範疇の中で、ギターという限定された範疇を示すから the が付く。
(3) The sun rises in the east. 太陽は一つしかなくて限定されているからthe が付く。東西南北という方角の一つを限定するから east にはtheが付く。


p.250 練習問題
次の日本文をitを用いて英文に直しなさい。
(1)あなたの時計で今何時ですか。  What time is it by your watch?
(2)今11時40分です。もうじき真夜中になります。 It is 11:40. It will be soon midnight.
(3)ここから駅まで何分ぐらいかかりますか。 How long does it take from here to the station?
(4)今週はとても寒いです。 It is very cold this week.
(5)暗くて寒い夜でした。 It was cold and dark night.


p.260  練習問題1.
次のかっこの中に適切な前置詞を入れなさい。
(a) The sun rises ( in ) the east and sets ( in) the west.
(2) He is sitting (on ) a chair.
(3) He is sitting (on ) a stool.
(4) He is sitting (on ) a bench.
(5) He is sitting ( in ) an armchair.


p.261 練習問題2
次の2つの文を訳してその違いを述べなさい。
(1) A drowning man will catch at a straw.  おぼれる者は藁をもつかもうとする。(まだ、実際にはつかんでいない)
(2) A drowning man will catch a straw. おぼれる者は藁をもつかむ。


p.262  練習問題3
次の各組を前置詞に注意しながら訳しなさい。
(1) The boy snatched the travel bag out of her hand. 少年は彼女の手から旅行用カバンを取った。
(2) The boy snatched at the travel bag out of her hand. 少年は彼女の手から旅行用カバンを取ろうとした。(実際は取っていない)
(3) John cut the rope.   ジョンはロープを切った。
(4) John cut at the rope.  ジョンはロープを切りつけた。


p.264 練習問題
左の疑問文に対して右側のような答えが考えられますが、互いに対応するものを線で結びなさい。答えが重なる場合もあります。     
(1) What is his name?          (A) He is fine. 
(2) Who is he?                       (B) He is a doctor.
(3) What is he?                      (C) He is very nice.
(4) What is he like?               (D) He is Tom.
(5) How is he?                        (E) He is efficient.
(6) What does he do?

(1)-(D),  (2)-(D), (3)-(B), (4)-(C), (5)-(C)/(E), (6)-(B)


p.268練習問題
下線部が新情報になるように、対応する質問文を作りなさい。
(1) Taro has lived here for twenty years.       (How many years has Tom lived here?)

(2) My father did not come back yesterday because he had to go to Osaka.   (Why did my father come back yesterday?)

(3) World War I came to an end on November 11th, 1918.  (When did World War I come to an end?)

(4) My sister is majoring in biology in the university. (What is your/my sister majoring in in the university?) 

(5) Susie had an argument with Mary.   (Who did Susie have an argument with?)


p.275  練習問題1
次の文を英語に直しなさい。
(1)虎は危険な動物です。 A tiger is a dangerous animal.
(2)その虎はシマウマを食べていた。 The tiger ate a zebra.
(3)女性は一般的には髪が長い。In general, women have long hair.
(4)その女性は背が高かった。The woman is tall.


p.276 練習問題2
各組の文を比較して、不自然な文はどちらの方になるか答えなさい。
(1a) Stars can be seen at night by us.  (不自然)
(1b) We can see stars at night.
(2a) Japanese is spoken in Japan by us. (不自然)
(2b) We speak Japanese in Japan.
(3a) A cat was chased by the dog.  (不自然) 
(3b) A cat was chased by a dog. 


p.280  練習問題1
次の英文を日本語に訳しなさい。
(1) The door opened. (ドアが開いた)
(2) This material will not dye well. (この生地はよく染まらない)
(3) Vegetables cook more quickly than meat. (野菜は肉よりも早く料理できる)
(4) This cloth will wear well. (この布はよく持つ)


p.283 練習問題:左の質問と右の答えがつながるように線で結びなさい(つながる先は重なってもよい)。
(1) What did you give to Sumiko? ・     ・ I gave the present to Sumiko.
(2) To whom did you give a present? ・    ・ I gave Sumiko a present.
(3) What did you do? ・

(1)と右下の文、(2)と右上の文、(3)と右上の文


p.285 練習問題 
次の文を日本語に直しなさい。
(1) Since we’re friends, we’ll share the cost. (私達は友人なので、この費用を分担しよう)
(2) Since I was in the same class as Hanako, I know her very well.  (私は花子と同じクラスだったので、彼女をよく知っている)
(3) As you’re the oldest, you have to take care of your brothers. (あなたが最年長なので、あなたが弟達の面倒を見るべきです)
(4) The shop is closed because it is late. (その店は、おそいので、閉店しています)
(5) As he wasn’t in the office, I left a message. (彼が事務所にいないので、私はメッセージを残した)


p.293 練習問題
次の文を訳して、文末重点の法則にあうように書き換えなさい。
(1) Whether he will be able to come is doubtful.  (It is doubtful whether he will be able to come.)
(2) A review of my latest novel appeared.  (A review appeared of my latest novel.)
(3) A rumor that John was engaged to a foreign princess circulated widely. (A rumor circulated widely that John was engaged to a foreign princess.)
(4) The legend that he was a ghost grew. ( The legend grew that he was a ghost.)
(5) What they do doesn’t matter to me.  (It does not matter to me what they do.)